Biotop 6 opgave
Målgruppe:
Børnehavebørn
3-6 år
Arbejde med tal og talforståelse på
biotopen.
Kendskab til
kategorier som vægt, form og antal.
-
Hvor
mange ben har insekter som mariehøns, bille osv.?
Mariehøne
Oliebille
-
Hvor
mange ben har edderkopper?
Edderkop
-
Hvad
er tungest eller lettest? (en sten eller et blad)?
Hvad er
tungest en sten eller et blad?
Hans svar,
var inden har selv fandt en sten og et blad, at det er en sten det er tungest.
Beskriv dit
pædagogiske forløb med naturfænomener og forhold dig følgende:
Ud fra hjemmesiden: http://www.eva.dk/dagtilbud/bakspejlet/artikler-i-bakspejlet-2013/eva-bakspejlet_2013_natur_og_naturfaenomener.pdf side 14 siger bekendtgørelsen om pædagogiske læreplan om natur og naturfænomener at børn skal have mulighed for:
– at møde
voksne som er vidende og medoplevende i forhold til børnenes egen eksperimenterende
virksomhed. Her skal jeg som pædagog på forhånd have søg viden om det aktuelle
emne.
– at få
hjælp til at stille spørgsmål til egne erfaringer og få udfordret deres viden
om naturfænomener og teknik.
– at blive
støttet i at kunne kategorisere og systematisere omverdenen, herunder fx at
mindre børn får kendskab til modsætningspar og relative begreber samt at større
børn beskæftiger sig med tal og rækkefølger.
– at få
erfaringer med årsag, virkning og sammenhænge.
– at få udviklet
deres evner til at bygge, skabe og konstruere ved hjælp af forskellige
materialer og teknikker.
Det er udsagnene
ovenfor jeg vil tage udgangspunkt i.
1.
Hvad
har du som pædagog brug for at vide? Faktuel viden?
Svar: Jeg skal vide
noget om biller. Mariehøner, edderkopper osv. så jeg kan besvare de spørgsmål
der må komme fra børnene.
2. Hvilke arbejdsformer gavner den måde, du mener, at børnene / borgerne lærer på?
Svar: For mig at se ville den bedste metode være hvis børnene selv fik
lov til at opdage naturen, også stille spørgsmål derefter.
3. Hvordan sikrer du at børnene / borgerne har ejerskab til forløbet?
Svar: Jeg synes den bedste måde at sikre at børnene føler ejerskab med
deres forløb ville være at have dem med til planlægningen. Derved mener jeg at
de selv skal komme med input til forløbet.
4. Skal børnene / borgerne selv dokumentere under en eller anden form? Hvilke forskellige udtryk skal de have mulighed for at bruge i deres undersøgelser og deres egen dokumentation?
Svar: Det med at lade børnene selv dokumentere kunne også være en måde
at have børnene med på til det sidste. Tror virkelig børn ville føle et
ejerskab så. Måden de kunne dokumentere var ved at tegne det de har set. Samt
at lave en udstilling
5. Hvilke nye undersøgelser / eksperimenter kunne dit forløb lægge op til?
Svar: Det med hvad der er tungest og lettest kan føres videre ind i
børnehavens køkken. Hvad vejer sukker i forhold til mel osv. Det kan også føres
videre til når man laver en uro. Hvordan får vi pinden til at hænge lige. Ved flest og færrest kan det være glas med
perler de skal gætte forskel på. Altså hvilket glad er der flest og hvilket et
er der færrest.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar